Zamknij X

INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES:

Ten serwis stosuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Ważne daty

30 października 1919
utworzenie Aeroklubu Polskiego.

29 maja - 6 czerwca 1921
regularne krajowe przewozy lotnicze wykonywane przez pierwsze polskie przedsiębiorstwo transportu lotniczego „Aero-Targ”, uznawane za początek polskiego transportu lotniczego; w czasie Targu Poznańskiego łącznie odbyło się 28 rejsów na trasie Poznań-Warszawa-Poznań i 30 - na trasie Poznań-Gdańsk - Poznań.

11 sierpnia 1923
utworzenie jednej z pierwszych w Polsce wytwórni samolotów pod nazwą Spółka Akcyjna „Samolot”.

1 marca 1925
założenie pierwszej w Polsce Cywilnej Szkoły Pilotów.

23 maja 1925
otwarcie pierwszego regularnego połączenia na trasie Poznań-Warszawa-Poznań, równoznaczne z rozpoczęciem działalności cywilnego portu lotniczego; połączenie uruchomiło Towarzystwo Komunikacji Lotniczej „Aero”.

28 grudnia 1928
powołanie przedsiębiorstwa Linie Lotnicze „LOT” (później PLL „LOT”), które uruchomiło rejsy na trasie Katowice-Poznań, Poznań-Bydgoszcz-Gdańsk oraz Warszawa-Poznań-Berlin (wspólnie z „Deutsche Lutfhansa”).

lata 1931 - 1938
systematyczna rozbudowa cywilnej części lotniska oraz inwestycje w urządzenia nawigacyjne i oświetleniowe; pod względem wyposażenia technicznego, port w Ławicy stał się drugim po Warszawie-Okęciu lotniskiem w kraju.

23 sierpnia 1939
zakończenie obsługi połączeń cywilnych.

1 września 1939
dwa niemieckie naloty i bombardowania wojskowej części lotniska, dezorganizujące działalność 3. Bazy Lotniczej.

lata 1939-1945
rozbudowa lotniska użytkowanego przez Luftwaffe (powiększenie obszaru, modernizacja, budowa obiektów wojskowych oraz betonowej drogi startowej).

marzec 1945
początek prac przygotowujących zniszczone w czasie walk o Poznań lotnisko do wznowienia działalności lotniczej.

15 kwietnia 1945
inauguracja powojennej działalności PLL „LOT” i otwarcie drugiego w kraju połączenia okrężnego Warszawa-Łódź-Poznań-Katowice-Łódź-Warszawa.

13 marca 1946
otwarcie bezpośredniego połączenia Warszawa-Poznań, przedłużonego później do Szczecina.

lata 1947 - 1950
doraźny remont lotniska, przeprowadzony przez PLL „LOT”, jako administratora portu.

1959
przejęcie zarządzania lotniskiem przez Zarząd Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunalnych.

lata 1958 - 1960
rozbudowa infrastruktury: powiększenie płyty przydworcowej, budowa drogi kołowania, modernizacja i przedłużenie drogi startowej, montaż świetlnych pomocy nawigacyjnych oraz oświetlenia powierzchni lotniskowych.

lata 1971 - 1975
dalsze inwestycje w infrastrukturę: wzmocnienie i przedłużenie drogi startowej do 2 500 m, budowa nowej wieży kontroli ruchu, rozbudowa dworca lotniczego, wzmocnienie technologiczne pomocy nawigacyjnych.

1979
zgoda Zarządu Ruchu Lotniczego oraz Wojewódzkiej Rady Narodowej na dalszą rozbudowę lotniska - plany te nie zostały zrealizowane.

1987
powstanie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, które przejęło zarządzanie lotniskiem.

do 1989
stopniowe wprowadzanie możliwych zmian: uporządkowanie terenu, poprawa warunków obsługi pasażerów, montaż oświetlania oraz unowocześnianie urządzeń lotniczych.

lata 1991 - 1992
kryzys w funkcjonowaniu lotniska, zaprzestanie obsługi rejsów regularnych poza okresem targowym (Międzynarodowe Targi Poznańskie) do marca 1992, wstrzymanie rozbudowy terminalu, wzrost ruchu GA.

sierpień 1991
AIR SHOW POZNAŃ - pokazy lotnicze.

1993
budowa nowego terminalu pasażerskiego, uruchomienie pierwszego połączenia zagranicznego do Düsseldorfu, wprowadzenie ustawiania samolotów przez ustawiaczy, otwarcie części przylotowej w terminalu pasażerskim.

lata 1994 - 1995
modernizacja systemu elektrycznego, pozyskanie pojazdu p.poż.; uruchomienie połączenia do Drezna i Kopenhagi (rozpoczęcie operowania Skandynawskich Linii Lotniczych SAS na poznańskim lotnisku).

1996
początek rozbudowy i modernizacji terminalu (przeprojektowanie całego obiektu, zmiana funkcjonalności pomieszczeń, połączenie hal przylotów i odlotów), podpisanie porozumienia w sprawie utworzenia spółki Port Lotniczy Poznań-Ławica.

29 czerwca 1997
poświęcenie najnowszego samolotu PLL LOT Boeing 767-300 ER i nadanie maszynie imienia „Poznań”; samolotem tym awaryjnego lądowania na lotnisku Chopina w dn. 1 listopada 2011 roku dokonał kapitan Tadeusz Wrona wraz z załogą.

Opracowano na podstawie „Na Podniebnych Szlakach - Port Lotniczy Poznań-Ławica - Tradycja i współczesność 1913-2001", autorstwa dr Andrzeja Zarzyckiego; rok 2001, Wydawnictwo i Drukarnia UNI-DRUK s.c.

REKLAMA
REKLAMA